4 asiaa, jotka pitää tietää sote-uudistuksesta

  1. Sote-uudistus ei ratkaise mitään ongelmia

Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistus, eli soteuudistus, on saanut paljon mediahuomiota viime vuosina. Ikävä kyllä uudistusta on käsitelty lähinnä lakiteknisenä asiana, jossa huomionarvoisena on pidetty lähinnä sen läpimenoa, ja merkitystä hallitustyöskentelyn suhteen. Tästä huolimatta Sote-uudistuksella on ainakin teorian tasolla myös käytännön tarkoitus.

Suomen terveydenhoitojärjestelmässä on kaikesta sote-uudistuksen kritiikistä huolimatta ihan aitoja ongelmia. (Jotka ironisesti ovat aiheutuneet sote-uudistuksen kaltaisesta keskittämisen ja ulkoistamisen politiikasta.) Terveydenhoidon laatu on huonontunut, jos ei muuten, niin saatavuuden suhteen. Jonot ovat pitkiä, palvelumaksut korottuvat ja monet hoitomuodot kaipaisivat lisää investointeja. Näistä viimeisimpään liittyy myös se tosiasia, että kuntien, ja sitä myötä terveyspalveluiden, rahoituspohjaa on rapautettu aktiivisesti 20 vuotta. Terveyspalveluiden uudistukselle siis on kyllä ihan aitoa kysyntää.

Sote-uudistuksen ongelma on siinä, ettei se ratkaise ainoatakaan ongelmaa, jota se lähtee ratkaisemaan. Kuten THL:än pääjohtaja Pekka Puska kirjoitti uudistuksen alkuaikoina, Sote-uudistus ei tuo yhtä ainutta ratkaisua terveyspalveluiden rahoituspohjaan, ja hallinnon suhteen se pahimmillaan lisää jo ennestään monimutkaisia hallintohimmeleitä. Näiden tosiasioiden laita ei ole muuttunut sen koomin.

Vaikka terveydenhuollossa on parantamista, yksi sote-uudistuksen tavoitteistakin on harhaluuloinen. Hallitus on ilmoittanut, että sote-uudistuksen tarkoituksena on myös vähentää terveydenhuollon kustannuksia ja tehostaa toimintaa. Sitä ei ikinä perustella, että miksi tämä olisi tarpeellista. Suomen sote-kustannukset ovat jo valmiiksi länsi-Euroopan alhaisimpia, ja sairaalamme ovat pohjoismaiden kustannustehokkaimpia.

2. Sote-uudistus on perustuslain vastainen

Yksi syy sille, että sotea vielä venkoillaan, on uudistuksen jatkuva törmäyskurssi perustuslain kanssa. Edellinenkin ehdotus uudistuksen läpiviemiseksi koki saman perustuslaillisen kohtalon.

Tämä ei tietenkään ole hidastanut hallituksen intoa jyrätä sote-uudistus läpi. Uudistukseenhan liittyy mallista riippumatta keskeisesti se, että luodaan uusia sote-alueita, joiden kautta kuntien terveydenhuoltoa hoidetaan, ja jopa rahoitetaan. Se on ongelma sikäli, että suurin osa Suomen hyvinvointipalveluista hoidetaan lain mukaan kuntien kautta, jotta kansalaisilla olisi mahdollisimman välitön ja realistinen mahdollisuus vaikuttaa juuri omiin hyvinvointipalveluihinsa.

Mikäli hallitus ei pian kehitä mallia ”kuntayhtymävaaleista”, on hallituksen uudistus sellainen, että se vie kansalaisilta yhden tärkeimmistä vaikutusmahdollisuuksista. Tämä kansanvalta siirrettäisiin uudistuksen mukaisesti virkamieshimmeleihin. Vaikka eduskuntapolitiikka onkin seksikästä, on Suomen hyvinvointimalli ja Suomen demokratia perustunut pitkään juuri kuntarakenteisiin, ja siksi rike ei ole triviaali.

Peruspalveluministerinä ollessaan Susanna Huovinen (sd.) myönsi avoimesti ristiriidan, ja samaan hengenvetoon antoi ymmärtää, että sen ei anneta hidastaa uudistusta.

Kuntien itsehallinto on varmasti tärkeä, mutta niin on kansalaisten oikeus peruspalveluihinkin. Kumpi on tärkeämpi?

Lähtökohtana perustuslain ja kuntalaisdemokratian romutukselle on oletus kuntien itsehallinnon ja peruspalveluiden turvaamisen ristiriitaisuudesta. Kunpa vain ministerimme pohtisivat asiaa kuten Pekka Puska edellä, ja lähtisivät purkamaan asiaa kuntien rahoituspohjaa korjaamalla ja hallintoa yksinkertaistamalla. Tällaisia toimia voisivat olla esimerkiksi kunnallisen pääomaveron salliminen sekä terveyspalveluiden hoitaminen jo olemassaolevissa kunnallisissa organisaatioissa.

3. Uudistus on yksityistämisen keppihevonen

Sote-uudistus ei siis tuo mitään uusia rahoja palveluihin, eikä se oikeastaan yksinkertaista hallintorakenteita. Päinvastoin, se luo kuntien rinnalle uuden virkamieshallinnon, joka tiettyjen suunnitelmien mukaan on valtion alainen. Nämä kuntayhtymät pahimmillaan olisivat velvollisia hyväksyttämään suunnitelmansa valtiolla, ja kuntien budjettia ja päätösvaltaa siirrettäisiin kuntayhtymille dramaattisessa mittakaavassa.

Sanalla sanoen se, mitä sote-uudistus saisi melko varmasti aikaan, on vallan keskittämistä ministeriöihin. Samaan aikaan hallitus on sitoutunut leikkaamaan niin kuntasektorin kuin terveydenhuollonkin menoja osana leikkauspolitiikkaansa. Näiden kahden politiikan yhdistelmä on jo tuttua tavaraa Suomen politiikassa 2010-luvulla.

Kun valtio ensin ottaa vallan pois kunnilta, ja sen jälkeen rapauttaa rahoitusta sekä kunnilta että kuntayhtymiltä, on paikallishallinnon pakko hyväksyä toimintojen keskittäminen ja yksityistäminen parhaan tarjouksen mukaisesti. Tämän jälkeen valtio voi levitellä viattomana käsiään, ja väittää, että rahoituspohjan murenemisesta tehdyt johtopäätökset ovat kuntien, ei valtion poliitikkojen aikaansaannosta. Rahoituksen evääminen ja vallan anastaminen samanaikaisesti on perinteinen tapa tehdä paikallishallinnosta syntipukkeja.

4. Eduskunta on Sotesta liian yksimielinen

Sanotaan, että huono hallitus testaa myös opposition selkärankaa. Viimeistään nykyinen sekoilu on todistanut tämänkin sanonnan tarkaksi.

Sote-uudistus on perustuslain vastainen ja kelvoton uudistukseksi naamioitu yritys sysätä leikkauspolitiikka kuntien ja kuntayhtymien syyksi. Tämän huomioon ottaen eduskunnan puolueilla ei ole ollut kovin paljon ongelmia uudistuksen suhteen. Kritiikki on parhaimmillaankin ollut suun soittoa, ja pahimmillaan kaikesta kritiikistä ollaan luovuttu, kun eduskunnan jokainen puolue on hyväksynyt tämän (edelleenkin perustuslain vastaisen) uudistuksen.

Tsiisus! Meidän poliitikoilla ei ihan oikeasti ole turhia estoja.

Siinäpä sitten pohdit, että kuinka paljon vaikutusvaltaa sinulla olisi, jos terveyskeskuksesi katoaisi. Siinä on ensin pyrittävä kunnan kautta kuntayhtymään ennen kuin pääsee edes esittämään vastalausetta.

Advertisements

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s